مسئول جهاد کشاوزی بخش بهمن ابرکوه خبرداد:

برای نخستین بار استفاده از کود سبز در مزارع بخش بهمن ابرکوه

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:مسئول جهاد کشاوزی بخش بهمن ابرکوه اظهار داشت: برای نخستین بار به منظور تقویت خاک مزارع کشاورزی، از کود سبز در بخشی از مزارع بخش بهمن استفاده شده است.

ناصر ستار افزود:بهره برداری بی رویه از اراضی کشاورزی، موجب ضعیف شدن خاک مزارع می شود که به همین منظور، استفاده از کود سبز در مزارع، در دستور کار قرار گرفت.

به گفته ستار، استفاده از کودهای شیمیائی بدون توجه به کودهای آلی در تغذیه خاک مزارع کشاورزی، وضعیتی را ایجاد کرده که خاک زمین های کشاورزی کارائی لازم را جهت کشت نداشته باشند.

به گفته وی، برای به دست آوردن کود سبز، از گیاهانی مانند ماش، شبدر،عدس، منداب و ماشک استفاده می شود که در بخش بهمن در منطقه چاهگیر، در سطح 12 هکتار ،گیاه منداب به عنوان کود سبز انتخاب و اجراء شد.

ستار خاطر نشان ساخت:با توجه به اینکه ریشه این گیاهان خاصیت تثبیت کنندگی ازت هوا را داشته و موجب افزایش ازت در خاک می شود، این افزاینده، تقویت و حاصلخیزی خاک را به همراه خواهد داشت.

به گفته ستار ، جهت دست یابی به کود سبز، گیاهان فوق برای مدت زمان معین در زمین کاشته شده و پس از رشد، توسط عملیات شخم زنی به خاک کشاورزی افزوده می شود.

وی افزایش مواد آلی، افزایش ازت موجود در خاک، حفاظت و تقویت خاک در مقابل آب و باد و عدم استفاده بی رویه از کودهای شیمیائی را از جمله مزایای استفاده از کود سبز در مزارع برشمرد.





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا